Gyalogos az úttesten csak meghatározott szabályok alapján kelhet át. Sokan nem tudják, de a KRESZ a gyalogosokról is rendelkezik, lámpás zebra:
8. § A gyalogosforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékek
(1) A gyalogosforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék két (felül álló gyalogost mutató piros, alul haladó gyalogost mutató zöld fényű) lámpából áll, és sorrendben folyamatos zöld, villogó zöld, majd piros fényjelzést ad. A fényjelző készülék folyamatos zöld fény jelzésnél folyamatos, a villogó zöld fényjelzésnél szaggatott kiegészítő hangjelzést is adhat.
(2) Az (1) bekezdésben említett fényjelző készülék fényjelzéseinek a jelentése:
a) a folyamatos zöld fény szabad utat jelez: a gyalogos az úttesten áthaladhat;
b) a villogó zöld fény az áthaladásra engedélyezett időtartam végét jelzi: a gyalogos az úttestre nem léphet, az úttesten levő gyalogos pedig köteles az áthaladást mielőbb befejezni;
c) a piros fény az áthaladás tilalmát jelzi: a gyalogos az úttestre nem léphet.
(3) Ha az (1) bekezdésben említett fényjelző készülék lámpái az álló vagy a haladó gyalogos mellett kerékpárt is mutatnak, a (2) bekezdés rendelkezései - értelemszerűen - az úttestet keresztező kerékpárúton haladó kerékpárosra is vonatkoznak.
(4) Ahol a gyalogosforgalom irányítására külön fényjelző készüléket nem helyeztek el, a 9. § (1) bekezdésének a) pontjában említett fényjelző készülék jelzései - értelemszerűen - irányadók a gyalogosokra is.
Villogó zöld fénynél zebrára lépő ismerősöm kapott már helyszíni bírságot (6 000 Huf), hiszen ami tilos az tilos. Viszont nem mindenhol van lámpa a zebránál; sőt, sok helyen zebra sincs:
21. § Gyalogosok közlekedése
(5) A gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogosátkelőhelyen, ha pedig a közelben kijelölt gyalogosátkelőhely nincs,
a) lakott területen levő főútvonalon az útkereszteződésnél (a járda meghosszabbított vonalában), valamint a menetrend szerint közlekedő jármű megállóhelyén levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között (a járdasziget teljes hosszában),
b) egyéb helyen bárhol,
a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át.
(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
(7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs.
(9) A gyalogosnak tilos
a) híd, alagút, aluljáró, felüljáró úttestjén áthaladni;
b) olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, a szabad kilátást gátló akadály (nagyobb álló jármű stb.) közelében az úttestre lépni;
c) lánc-, illetőleg csőkorlátot, sorompót kinyitni, azon átmászni, alatta átbújni, illetőleg azt megkerülve elzárt területre (úttest, útszakasz, vasúti pálya stb.) lépni;
d) villamospályán közlekedni, vasúti vagy zárt villamospályán - a kiépített átkelőhelyen kívül - áthaladni;
e) autópályán (a leállósávon is) közlekedni, valamint áthaladni;
f) autóúton (a leállósávon és az útpadkán is) közlekedni, valamint útkereszteződésen kívül áthaladni;
g) az úttesten áthaladni, ha a közelben gyalogos alul- vagy felüljáró van.
Szóval ezeket is jó tudni, hiszen sokkal többször közlekedünk gyalogosan, mint bármi egyéb formában. És tényleg, van olyan, hogy a zebra nélkül is elsőbbsége van a gyalognak - de sokszor zebrán sem kapja meg azt: szinte naponta számolnak be a híradók zebrán elgázolt ember(ek)ről.
Kampány indult a veszélyes útszakaszok feltérképezéséért; és ki tudná jobban, hogy hol gázos a helyzet, mint az ott lakó, aki minden nap arra jár, többször is? Íme, a kerület így néz ki most. Kattintásra megnő!
A térképet itt éred el, a jobb felső sarokban tudod jelenteni azt a helyet, ami szerinted veszélyes.
Apró dolog, de ezzel is hozzáteszel valamit a helyzet jobbításáért. Jelöld be akkor is, ha már bőven van ott pötty; mint például a Gutenberg téren.
Közös érdek!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Egyúttal (megint) szóvá teszem az Illés-Práter-Kőris utcák kereszteződését (ott, ahol a Práter, és a Kőris utca "betorkollik" az Illés utcába. Nos, itt sehol nincs zebra; ráadásul a Kőris utcából érkező autónak van elsőbbsége az Illés utcában a Korányi felől érkező autóval szemben. Mivel a Kőris és a Práter utca nincs egy egyenesben, hát elég nehéz kitalálni, hogy merre tegye ki az irányjelzőt az, aki a Kőrisből egy enyhe "S kanyarral" akar továbbmenni a Práter utcában. Ráadásul a Kőris-Illés sarkán a Korányi felé van valami "építmény" a járda és az úttest közötti "zöldben", amitől a Kőrisről a "kétszer kétsávos" út szélességű Illés utcába (bármely irányba) kanyarodó autós elől tökéletesen betakarja az Illés utcát - és az Illés utcán haladó autós ettől nem veszi észre, ha valaki autóval akar kijönni a Kőrisből. És igen, a gyalogosok miatt is ragozom agyon ezt a kérdést autós szemszögből. Mert ebben a kereszteződésben épp elég nagy a gyalogos forgalom is - ráadásul sok gyerek részese ennek.
Az már egy dolog, hogy ebbe a kereszteződésbe összehazudta Kocsis körzetvezető egy zebra ígéretét a 2010-es önqrmányzati választás hevében (azzal együtt, hogy úgymond megvan a keret erre a zebrára). Azóta Kocsis körzetvezető a kerület élén, befutott politikus lett - zebra azóta se sehol. Pedig már 2012-t mutat a naptár...
Utolsó kommentek