Felemás fogadtatású forgalmi felfordulások palotanegyedileg
Címkék: forgalom kerékpár parkolás gyalogos bubi forgalomtechnika átmenő bkk
2012.03.25. 18:57
Szerdán ismét egy forró lakossági fórumot élhettek át a palotanegyediek, a téma ezúttal a forgalmi rend felülvizsgálata volt. Azt már megszokhattuk, hogy az itt lakók (egy hangos része) fél bármilyen változástól. Ehhez vegyük még hozzá az önkormányzat kissé bátortalan kiállását - egyébként koherens és jó értelemben európainak számító, bár kissé drága elképzelései mellett - és mindenféle megörökölt tervekre való hivatkozását, valamint egy nehezen átlátható tervezési folyamatot, amelyeket összegyúrva egy igazi balkáni hangulatú fórumot kapunk.
Ennyire azért nem volt vészes a helyzet, de menjünk sorjában. A legelső megszólaló a házigazda, azaz a Trefort Gimnázium igazgatója volt, aki beszélt a Trefort utcának a diákok által kezdeményezett átalakításának terveiről, egy tényleg alulról szerveződő ötletről, alapvetően jó alaphangot adva az estének. A főépítész, Fernezelyi Gergely próbálta kontextusba helyezni a forgalmi módosításokat - kérdés, hogy ebből mennyi jött át. Szabó Gábor a BKK színeiben inkább a kerékpáros vonatkozásokról beszélt - mivel ezek kerületi utcák, a főváros nem igazán szól bele, de a 2013-ban induló BUBI-hoz csatlakozóan aktívan támogatják egyes egyirányú utcák kétirányú biciklis járhatóságát, amiben a kerület is partner. A lényeget Molnár Péter, a tervező ismertette, amelyet aztán a fórum résztvevői megpróbáltak ízekre szedni.
A forgalmi rend először néhány éve változott, amikor a Krúdy utca gyalogossá vált, és ehhez kapcsolódóan megfordult a Bródy Sándor utca és a Szentkirályi utca egy része. Most ezt a folyamatot folytatja a jelenlegi felülvizsgálat, immár figyelembe véve a folyamatban levő, nyárra elkészülő utcaátépítéseket, és megvizsgálva az egész negyedet abból a célból, hogy a lakóövezetet zavaró átmenő forgalmakat kizárja. Ezt klasszikusan Nyugat-Európában általában ún. hurkokkal szokták megoldani, ahol a lakóterület széléről be lehet hajtani a közepéig, majd onnan egy hurokban visszafelé ki, de az átszelés nem lehetséges. Mivel a Palotanegyed utcaszerkezete nem túl szabályos, ez nem feltétlenül megoldható, de azért erre törekedett a terv.
A fórum előtt voltak egyeztetések többek között a BKK-val és a CAPÉ-val is, de még az utolsó pillanatban is kerültek be változtatások a koncepcióba. A változások lényege (amely a CAPE honlapján megtekinthető), hogy a három fő átmenő útvonalon: a Szentkirályi-Múzeum-Pollack-Puskin, a Somogyi Béla-Rökk Szilárd-Krúdy-Mária és a Vas-Bródy-Mária irányokon kiiktassa az oda nem illő forgalmat. Ennek érdekében a Pollack Mihály tér gyalogos-kerékpáros övezet lesz, a Somogyi Béla és a Rökk Szilárd kétirányú szakasza egyirányúsodik, a Mária utca Baross utcai torkolata pedig befelé lesz járható (A József körút-Baross utca jobbra kanyarodás engedélyezésével). A legfőbb vitát azonban nem ez keltette, hanem a Gyulai Pál utcában nemrég megszüntetett Rákóczi úti kihajtás, ami a Blaha Lujza tér nyugati sarkában lesz majd lehetséges - valamikor ősztől. És természetesen a még mindig izzó Uránia buszforduló-probléma, amit a legújabb a tervek szerint mégiscsak a Baross térre helyeznének át, de csak amikor elkészül a tér...
Az elhúzódó ígéretek mellett becsúsztak hibák a tervbe is, így pl. a javaslaton látható Mária-Krúdy-Horánszky-Bródy-Puskin útvonal, ahol az átmenő forgalom egyenesen a negyed közepét használná, de az elhangzott ígéretek szerint ez még finomodni fog, és a majdnem végleges javaslatot egy következő fórumon vitathatjuk majd meg.
Sok minden elhangzott lakossági részről, a csúcspont talán az volt, mikor egy lakó azt kezdte fejtegetni, hogy a Rákóczi téri csarnokból a Szentkirályi utcába autóval csak vargabetűkkel tud hazatérni - ami a kapott válaszok alapján teljesen hétköznapi eset. A végén hozzászólt az önkormányzat két jelen levő tagja, Egry Attila és Szilágyi Demeter is, feloldva az ellentéteket azzal, hogy ezek közös problémák és közösen kell megküzdenünk velük, ugyanakkor szóban nem felvállalva a kerület által kezdeményezett uniós forrásból fedezett utcafelújítások valódi célját: élhetőbb városrészt gyalogosbarát, csendesebb utcákkal, az autóforgalom visszaszorításával a parkolóhelyek egy részének feláldozása árán is. Pedig nem ördögtől való dolgok ezek.
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Kerékpáros változások a Palotanegyedben: kétirányú utcák és lezárt Mikszáth tér 2012.03.27. 10:39:01
Trackback: Mandiner blogajánló 2012.03.26. 09:09:02
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
zebra a guttenberg térre...
igaz, az önki indított most egy ilyen akciót, az egész kerületre:
jozsefvaros.hu/hir/806/ont_melyik_kresz_tabla_idegesiti/
Zebra a Gutenberg térre: felmerült. Válasz: a módosítás után lecsökken a forgalom, akkor már nem lesz indokolt a zebra (szerintem jogos).
Amúgy van megoldás: középre kell helyezni a buszsávot.
A buszsávot tervezik középre helyezni, de addig még pár évet biztos várni kell.
Bringával amúgy egyszerűbb lesz közlekedni, mert az utcák kb fele kétirányú lesz bicajjal.
még egy gondolat a végére. attól, h megszüntetünk sok parkolóhelyet, és szopó lesz közlekedni, nem lesz kevesebb autós. jó szándék, lokális szigor, rossz megvalósítás.
A Krúdy/Mikszáth némely helyen katasztrófa minőségű, de egyébként használják, rengetegen, népszerű hely, szóval nem értem a kritikát.
szóval nem kell ésszerűen kitalálni a dolgokat, hiszen ha nem jól csináltuk, akkor is sokan használják.
azt hiszem itt pattantam le erről a blogról. bocs.
Mindenki ujjong a forgalomcsillapítás miatt, hogy végre kevesebb autó lesz. Nem lesz kevesebb autó. Kevesebb parkolóhely lesz. És nem lesz a beígért mélygarázsokból semmi.
Aki parkolni akar, az majd ró hoszzú köröket mindenkinek az ablaka alatt (nézzétek meg pl. a stáhly-vas-kőfaragó-gyulai kígyót) vagy a horánszky-bródy-szentkirályi stb. köröket. Én magam, itt lakó ember hosszú perceket fogok körözni a negyedben, hogy meg tudjak állni. Mert nincs hova.
Nagyon okos dolog elvenni a parkolóhelyeket, ha nem építünk helyette legalább két mélygarázst (Rókushoz és pl a Gutenberg térre).
autótól haza is lehet sétálni, fizetni nem kell sehol kerületieknek. és ne gyere a nagy csomagok cipelésével, mert sokan autó nélkül teszik meg. én például (nagyrészt) bringával költöztem...
És képzeld, igenis rossz több százmétereket gyalogolni a parkolóháztól a csomagokkal - ha már azért hoztad haza autóval, met nehéz-, ráadásul egy olyan parkolóháztól, amiért FIZETNI kell, mert nem tudok megállni a ház környékén sem, hiszen eszetlenül elvették a parkolóhelyeket.
Mondom mégegyszer: nem azzal van a gond, hogy kevesebb a parkolóhely, hanem azzal, hogy nincs helyette BEÍGÉRT mélygarázs. Mint minden európai országban, ahol ilyet csinálnak.
Ja, Lesley: azzal, hogy az utcán parkolunk, hetente szenved el az autónk sérüléseket, amiket általában bringások és parkolni nem tudó autósok okoznak. No, ezért is szeretnénk parkolóházat. Ami meg nincs.
Egyébként tapasztalatom szerint napközben van bőven parkolóhely este telik meg a terület. Ebből én azt a következtetést vonom le, hogy az itt lakók használják a területet parkolásra..
Az átszervezés egyik nagy nyertese a Rökk Szilárd utca, tessék csak megnézni jól a térképet.
Tudom, hogy át kell menni a körút másik oldalára ezért azt javasoltam (már többször, több helyen), hogy a Csirkefogó tér forgalmának megváltoztatásával a körútról közvetlenül lehet lekanyarodva a lámpánál átmenni. Eddig azért utasították el az ötletemet, mert a körúti lekanyarodást nem akarták engedni, de most úgy látszik ez a probléma megoldódott....igaz ez a megoldás esetlegesen megint parkolóhely csökkenéssel jár (a fővároséval), de elég lenne csak a kanyarodáshoz szükséges pár helyet felszabadítani.
Van még egy ötletem bár ez nem szorosan tartozik ide. tapasztalatom szerint sok lakó bosszankodik már most (a Guti átépítése miatt) is mert nem tudja, hogy juthat haza-vissza. Nem lenne nagy költség egy jól megrajzolt térképet a lehetséges közlekedési utakat, irányokat bejelölve bedobálni a leveles ládákba.
Talán ez is segítené a változások elfogadását...:)
Sajnos nem tudtam elmenni a fórumra, lenne egy rövid kérdésem. A Gutenberg térről nem volt szó? Jelenleg a Bródy Sándor utca végén a Mária utcába fordulnak be az autósok a Gut. tér felújítása miatt. Az érdekelne, hogy a felújítás után az ezelőttihez hasonlóan egyenesen is mehetnek majd tovább a G. téren az autósok? Mert most katasztrofális a helyzet itt a Mária utcában, áll a forgalom a ház előtt napközben is. Köszi!
Ha nekem nehéz dolgokat kell hazavinnem, akkor megállok egy pillanatra szabálytalanul, felszaladok a cuccal, majd odébbállok. Nem szép dolog, mentségemre szolgáljon, hogy éjjel szoktam és csak egy-két percre. Máskülönben azt a másfél mázsányi felszerelésemet nehezen tudnám elvinni.
Sokat segítene, ha lennének ilyen "pillanat-parkolóhelyek", azaz várakozni tilos, de megállni nem, s ennek betartását ellenőriznék is.
Svájcban láttam ilyeneket, ki is használták, mikor tényleg csak öt percre kell egy hely. Nem tatom elvetemült ötletnek, hogy egy ilyen parkolóhelynek legyen díja: az első öt perc ingyenes (de jegy váltása kötelező) utána minden megkezdett óra 1000 forint. Csak egy automatát kell mellételepíteni.
Aztán meg hiába van kitéve a forgalomlassító 30km tábla mindenki rohan a forgalom lassított utcákban. Hiába van térfigyelő. A Parkolóőrök is jóformán csak a Palotanegyedben büntetnek.
Amit pedig teljesen nonszensznek tartok, hogy valaki a Bródy végéről a Nagykörútra úgy tud kimenni, ha közben nem egy, hanem két kört is megtesz a környéken. A teljes út: Bródy vége - Mária - Krúdy - Horánszky - megint Bródy - Vas - Stáhly - Gyulai Pál - Kőfaragó - Somogyi Béla és utána a Blahánál a déli irányra tud ráfordulni viszonylag egyszerűen, és a Rákóczit használva a Népszínházon keresztül pedig északra. Mindezt azért, mert a Gutenberg tér déli oldalát befelé egyirányúsítanák.
Nagyon sok sebből vérzik ez a terv, van még mit csiszolni rajta.
Emellett szerintem a Kölcsey és Békési utcák kihagyása a kihajtási lehetőségek közül meglehetősen ostoba lépés lenne.
A Mária/Horánszky utcákba miért mennének a Baross-on keresztül? Ha bejön korábban a Kissalétromon, akkor onnantól egyetlen jobbkezet kell megadnia, azt is a forgalomból szinte teljesen kivett Mária-szakasznak. Míg a másik irányba még egy lámpát is ki kell várnia amellett, hogy hosszabb. Ha viszont a Krúdy a Mária utcától a körút felé lenne egyirányú, az sokat változtatna.
Legvégül pedig szép és jó, amit a biciklis közlekedés kapcsán írtál, csak számomra hihetetlen. Ahhoz, hogy az egyirányú utcákra szemből rá lehessen ereszteni a bringákat, az egyik oldalon meg kellene szüntetni a parkolást. Egyedül a Rökk Szilárd elég széles hozzá, hogy parkolóhelyek felszámolása nélkül ez megoldható legyen.
A Barossról a Máriába nyilván azok fognak behajtani, akik a Barosson jönnek, nem a Körúton érkezők. De eddig ők is csak a Kis Salétromon tudtak bejönni. A Krúdy megfordítását az Egyesület is javasolta, erre egyelőre még nincs pozitív válasz.
A bringás kétirányúsítással nincs olyan nagy probléma, a felújított utcákon (Mária, Kőfaragó stb) van annyi hely, mint pl most a Kecskemétin, ahol bőven elfér a bringás (csak a busz mellett nem, de az itt ugye nincs..). A Márián pl. szoktam ezt tesztelni (bár elvileg még tilos ;), és gond nélkül elférek. A Somogyi is elég széles (autóval az is egyirányú lesz). Óránként 200 alatti forgalom alatt és 30-as korlátozásnál pedig ennél kisebb szélességnél is engedélyezni lehet, tehát itt más utcák is bejöhetnek még. A Bródyn pl. nincs meg a szélesség, itt néhány félreállóhely lesz a bringásoknak. De parkolóhelyeket emiatt nem fognak megszüntetni azon kívül, ami amúgy is megszűnik a felújítás miatt (pl. Horánszky, ahol szintén egyoldali parkolás lesz). Amúgy a bringás dolgokat (tervezés, kivitelezés) a BKK (főváros) intézi és a fővárosé az engedélyezés joga is, tehát ez kevésbé a kerületen múlik.
@Marianka55: Miért nem tudsz menni a kanyarodó forgalomtól.
A Bérkocsison beérkező és a Márkus Emilíán távozó. Ezzel teremtenének egy balra kanyarodási lehetőséget a nagykörút északi irányáról a Rákóczira befelé.
A következő fórum idejéről és helyéről honnan lehet majd tudomást szerezni?
A fórum várhatóan jövő hétfőn este lesz, hamarosan ki lesz hirdetve!
Utolsó kommentek