Mert bizony vannak, nem áll meg az élet egy pillanatra sem, folyton ott vannak az emberek az egész kerületben - hiszen itt lakunk. Szerencsére elég sokan aktívak is, elmondják ötleteiket, észrevételeiket, és az önki meg reagál rá.

Szerencsére a szabógábor vezette Városüzemeltetés is ilyenekben gondolkodik: hogyan lehetne bevonni minél több civilt - bár ők a kihasználatlan munkaerőben gondolkodnak. Szerintem meg van annyi fizetett ember, hogy ellássák a feladatokat, csak a körmükre kellene nézni!

A példák következnek. Frigyesmester videókat készít a kerületről, felhívva a figyelmet a gázos-gazos részekre. Napi útja a Bókay utcán vezet, régóta lobbizik a macskakő kicseréléséért, vagy legalább aszfaltozásáért. Tudni kell, hogy itt van a Cerny Alapítvány, gyerekmentők, a klinika udvarán van az állomásuk, innen indulnak, ide hoznak. Szarrá ráz mindenkit az út - szabógábor ígérete szerint már nem sokáig, de addig is ki lett táblázva.

Ez is egy haladás, nem? Legalább táblák vannak, amik arról informálják az erre bukdácsolót, hogy a kerület üzemeltetői is tudnak a dologról.

A helyi zöldek meg gazolni kezdtek Frigyes videója kapcsán, és bevitték a testületi ülésre.Örömmel látom, hogy végre aktívan tesznek is valamit a kerületért.

Történt egyszer, még a nyár elején, hogy átvágták a nemzeti színű szalagot a Kálvária tér nyugati oldalában a Dankó utca meghosszabbításában. A beruházás hiánypótló volt, az utolsó, immár nagyon rossz minőségű macskaköves szakasz kapott aszfalt burkolatot. Azonban az út és a járda közötti járdaszigeten nem zöld pázsit kezdett nőni, hanem felverte a gaz. Amely nőttön nőtt parkfenntartóktól nem zavartatva, őszre már ember magasságú lett, felmagzott, majd elszáradt. Ilyen lett:

(A gaz növekedéséről egyébként egy kerületi lakos folyamatosan beszámolt a youtube videomegosztó portálon.)

Ez az állapot szerdáig tartott, amikor az LMP 5 fős kis csapata megjelent, hogy betakarítsa a termést, és eljuttassa az illetékesekhez.

LMP képviselő és aktivisták készülnek az "aratásra"

A munka dandárját elvégeztük, kiderült azonban, hogy teherautó híján a teljes terményt nem tudjuk elszállítani, így azt tömörítve ott hagytuk. Egy zsák kivételével, melyet másnap bevittem a képviselő-testületi ülésre, ahol egy képviselői kérdés kíséretében át szerettem volna nyújtani a polgármester úrnak. Neki azonban éppen akkor jött egy halaszthatatlan telefonhívása (nem is merek találgatni, honnan), így még a levezetést is átadta. Sántha Péterné alpolgármester asszony a kérdésemet pozitívan fogadta, és Szabó Gábor a zsákot átvette. A felelősség kérdésének utánajárnak, az otthagyott terményt elszállíttatják.

Tanulság: sokat kell még fejlődnünk, hogy eljussunk arra a pontra, ahol a cél nem a pillanatnyi médiafelhajtásra alkalmas szalagátvágás, hanem az, hogy a kerületet fenntartható módon tegyük élhetőbbé.

 

 Közben a fotós - Fejer Martin - küldött pár képet még akció végéről:


A győztes csapat:

Ez volt - mármint a bejelentés - múlt héten, csütörtökön. Ehhez képest ma még mindig ott száradtak a kitépkedett kórók, tarkítva egy döglött galambbal.

Változások vannak, és ha elég kitartó az ember a hivatallal és cégeivel szemben, akkor el is ér aprócska eredményeket. 

Sose adjuk fel!

A bejegyzés trackback címe:

https://8ker.blog.hu/api/trackback/id/tr583325270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez a járda-pázsit probléma az állatorvosi lova, hogy miért is változatatunk mindenen a mostani működésben. Van nagyléptékű kiszerződés a zöldfelelületek karbantartására, ami arra alkalmas, hogy egy-egy térre ráengedve ott elvégezze a feladatot, de éppen a léptéke miatt rugalmatlan.

A jelenlegi park-karbantartási szerződés február végéig kifut - addig annyit tudunk tenni, hogy a vállalkozót részletes információkkal "rugalmasítjuk", utána pedig saját kertészeti szak-, és segédmunkaerővel és rugalmas szállítókapacitással oldjuk majd meg a feladatot.

A levágott gazt holnap délelőtt begyűjtetem, az általános parkkarbantartási célzottságot javítani tudom, de átfogó, finomhangolt változások e tekintetben csak februártól lehetségesek.

December 1-ig egyébként kiépítésre kerül az "egyszámos" közterületi diszpécserszolgálat. Minden olyan közterület állapotokra vonatkozó jelzést, mely nem rendőrségi vészhívás, vagy parkolási probléma, ott lehet majd bejelenteni, és a szolgálat 24 órán belül dokumentáltan megteszi az első beavatkozást. (Ez az esetek többségében végleges megoldás is, komolyabb esetekben pedig a megoldás kezdete)
Gratula matula! Ha ez a teljesítési minimum, akár még képvisleő is lehetnék! :)
@városjáró: Egy korábbi rendszerben lehettél volna. Ez a vonat elment.
@08.szabogabor:

Ez tök logikus. De a rugalmatlanságot nem csak a kiszervezés okozza, hanem a specializáció is. Amire jó okok vannak, tehát így is marad.

Logikus volna, külföldi példát is láttam rá, hogy az ilyen problémát mátrixszervezettel enyhítik. Egy-egy területmenedzsmer dolga lehetne hetente pár órában áttekinteni az ügyeket, integráló szerepben bejárni a terepet, rákérdezni a specializált szervezeti részeknél. Személyzeti politika szempontjából is hasznos: változatos, felelősségteljes, más területekbe belátni engedő feladat.

Úgy tudom, korábban már felvetődött hasonló, amit a döntéshozó értetlenül és elutasítóan fogadott. Csak találgatni tudom az általam ismert történet alapján, hogy egyfajta politikai kettős hatalom kialakulásától tarthatott. A területi képviselőket egyébként be lehetne vonni ebbe például olyan módon, hogy valahogy melléjük telepítik a területmenedzsereket. De persze máshogy is lehet.

Húzósabb kérdés, hogy a specializált belső és külső szolgáltatókat nem lehet-e kevesebb kézben egyesíteni. Úgy tudom, jogszabályi korlátok is vannak, bár gondos menedzsmenttel egy szervezetben is biztosítani lehetne a szakmai követelményeket. Talán nem a legjobb példa, de jellemző a kisállattetemek elszállítása külső szolgáltató által. Azért ez jut eszembe, mert a nyár elején tartott MaNeSzoTa köztisztasági fórumon téma volt.
@vajdapeterutca: A szervezési elvek között szerepel a funkcionális és területi feladatellátás mátrixa. Nem az Ön által leírt módon, de mivel logikus, ezért értelemszerűen eleve ebből indultam ki egy hónappal ezelőtt, a struktúra végiggondolásának kezdetén.
@08.szabogabor: visszajön az a vonat még, gabikám. és akkor meg leszel majd illetődve nagyon... :))
Mellesleg reggel negyed kilenckor már gyűjtötték a levágott cuccot.
@városjáró: Az a vonat, amire Te felférnél, Tomikám, már végleg szakadékba zuhant...
@városjáró:

Á, Sz. G. pont olyan, mint Pozsgay Imre: mindig el tudja hitetni, hogy oda tartott, ahova épp érkezett.

Más kérdés, hogy kommunikációs tanácsadósága ellenére annyira lejáratja magát a szövegeivel, hogy előbb-utóbb minden pártnak vállalhatatlan arc lesz.
@Kis ember: Köszönöm megalapozott, szakértő véleményedet a kommunikációs tanácsadás kívánalmaival és hatékonyságával kapcsolatosan.
@Kis ember: Már most itt tart szerencsétlenje - csak még viszi a lendület. :)))
@városjáró: Ilyen az, mikor a kaller, meg a bárzongi politikai egységfrontba tömörül... Nem volna hatékonyabb inkább omnibuszoznotok?;)
@08.szabogabor: Értékelem tréfálkodásod. Kár hogy már mit sem ér...

Ja, a Rákóczi téren megkezdét a csemeték ültetését. A 8ker blog ismét elérte célját! A véletlen egybeesésben nem hiszek!
@08.szabogabor:

El vagy tévedve. Én nem "tömörültem" senkivel sem egységfrontba.

És te melyik politikai "egységfrontba" tartozol? Illetve... van még olyan, amelyikben NEM fordultál elő?
@Kis ember: Semilyen egységfrontba nem tartozom és tartoztam. Konzervatív liberális vagyok és maradok. Egy pártnak voltam a tagja 15 éven át: az SZDSZ-nek.

A kerületben pedig pártonkívüliként Kocsis Máté polgármestert és a Fidesz frakciót támogatom, és amiben tudom, segítem.
@08.szabogabor:
Mer' a politikához csak a fogorvos érthet.
@FEB: Nem végzettségről, hanem évek óta gyakorolt szakmákról van itten szó, kérem alássan...
@08.szabogabor:

Az itt és korábban elhangzottakból azt áll össze, hogy a kaller és a bárzongi akkor jár el kompetensen, ha civilként szemetet szed, hajléktalan felbukkanását a téren jelenti, adományt hoz és önkénteskedik az önkormányzat hajléktalanszállóján. Polgárként a közügyekkel a választásokon négyévente, a népszavazáson a kiíró felhívására foglalkozik, egyébként a szakmabeliekre hagyja a közügyeket. Írni ilyesmit írt, mit szól az összképhez?

Másik kérdés, hogy a képviselőknek, akik egyre inkább az ön által vagy az ön közreműködésükkel készült fontos előterjesztéseket kapják meg az utolsó pillanatban, hogy aztán megszavazhassák, és szavazás előtt ritkán szólalnak meg bármiről, milyen szerepet szán ebben a rendszerben?
@vajdapeterutca: A konkrét kaller és a konkrét bárzongi esetén az ön által leírt feladatokat is túlzásnak tartanám...

Az egyéni képviselőkkel a városüzemeltetési rendszer új formában fog együttműködni, ennek pilotprogramja november közepén indul.
@08.szabogabor: Ja egyébként a kaller nem józsefvárosi, a bárzongi meg csak hónapokat tölt itthon, élete nagyobb részét tengeri hajókon tölti.
@08.szabogabor:

Kisebb megszakításokkal 3 éves korom óta élek a kerületben. Még anno a Mátyás téren játszottam a bokrok alatt, a 99-es buszokat rendszámról ismertem. Több port rúgtam a labdával, mint amennyit te életedben fogsz itt a kerületben. Amikor elsodort az élet, amint lehetett visszaköltöztem.

Szóval hátrább az agarakkal, ha valakié ez a kerület, akkor az enyém. Nem az ilyen jöttment politikai kalandoroké.
@Kis ember:

Ez szép és meggyőző. Ha valami lokálpatrióta aktivitást eredményezhet, ez az.

A politikai kalandor minősítéssel azonban nem értek egyet. Ismerhet és szerethet egy helyet valaki bármennyire, ha nem tud vagy akar másokra hatással lenni, akkor ez lényegében a magánügye.

A kerületi döntéshozás és fejlesztések húsz évének a története nincs megírva, miközben az ügyeket közelebbről vagy távolabbról ismerők tele vannak történetekkel, véleményekkel, gyakran indulatokkal.

Számomra teljesen hihető, hogy Szabó Gábor képességeinek és aktivitásának jelentős szerepe lehetett abban, hogy az elmúlt évtized döntéshozói meg tudtak egyezni néhány fejlesztési kérdésben. Közben azt is gondolom, hogy a mindenkori politikai vezetésre tartósan jellemző néhány olyan preferencia, amely szerintem nagyon rossz hatással van az apparátus teljesítményére és a lakókkal való kapcsolatára, ennek pedig Szabó Gábor a legláthatóbb képviselője. Más kérdésekben Szabó Gábornak tartósnak és jelentősnek tűnő, a nyilvánosság számára nem megismerhető befolyása van a mindenkori döntéshozókra.

Úgy gondolom, hogy az a tisztviselő, aki "ront vagy javít, de nem henyél", és ez látszik is, egyértelműen hasznosabb, mint akinek a vezető szerepben eltöltött idejéhez a nyilvánosság semmilyen hatást nem tud kötni. Az elmúlt két évtizedben bőven voltak ilyen vezető tisztviselők Józsefvárosban is, máshol is.

Ezt szerintem főleg az tette lehetővé, hogy a közvélemény ingerküszöbét legfeljebb az országos ügyek érték el, az internet és az elektronikus információszabadságra vonatkozó törvény előtti korszakban pedig az önkormányzati ügyekről való tájékozódásnak óriási költségei voltak az egyéni polgár számára. (Az önkormányzat egyébként jelenleg is több formában nehezíti, hogy a polgárok élhessenek az információs jogaikkal, de ha elég erős és tartós rajtuk a nyomás, akkor gyorsabban vagy lassabban, de javítanak a törvényességen.)

A Szabó Gábor hozzászólásaiban sok az élesen polémikus állítás is, a manipuláció is, de ezzel együtt vagy ennek ellenére is informatívak. Mindenki máshoz hasonlóan, aki kommunikál, miközben nem kötelező neki, vásárra viszi a bőrét, amiért mindenki máshoz hasonlóan tiszteletet érdemel.
@vajdapeterutca: te még mindig hiszel abban hogy ha egy faszfej seggét nyalod akkor komolyabban leszel véve? ne légy már naiv! (hogy úgymondja, ne légy fasz!)
@városjáró:

Üdv! Kommunikálni szeretnék konkrét esetek kapcsán és másoknak is látható módon. Célom, hogy vegyenek komolyan, de nem speciálisan Szabó Gábor, hanem a potenciális olvasók és hozzászólók együtt. Erre a célra jól megfelel a szakértői nyelv, amihez valóban személyesen is van kedvem, de számomra hasznos is.

Az ügyek gyakran nem fehérek vagy feketék, és a szereplők sem. Van, ami nekem nem érzelmi kérdés, van, ami az, de akkor sem hasznos indulatosnak lenni. Örülök, ha Szabó Gábor komolyan vesz, de esetenként többet meg lehet tudni akkor, ha nem vesz komolyan. Raádásul nem csak nekem informatív, amit válaszolnak nekem, hanem a kérdés és a válasz együtt informatív másoknak. Úgyhogy azt kell mondjam, ilyen téren nincs preferenciám. Segget nyalni nincs kedvem, taktikából nem volna etikus, a potenciális összes olvasót szem előtt tartva pedig kifejezetten káros is volna.

Korábban szó volt róla, hogy ez egy nem módszeres akciókutatás, ami közel áll a mindennapi szituációkhoz, de vannak olyan szabályai, amelyek furcsának tűnhetnek.

Mondok egy példát, a kerület vezetőiről lehet tapasztalni, hogy esetenként hajlamosak konfliktusos szituációkban nyilvánosan hisztivel reagálni. Ha ezt közvetlenül egy indulatos másik fél váltja ki, akkora a performansz lehet bosszantó vagy szórakoztató, de nem túl informatív. Ha a tárgyszerű és higgadt észrevétel vált ki indulatos reakciót, akkor sokkal jobban látni, hogyan működik az illető. Éppen a héten volt egy ilyen élményem az egyik józsefvárosi intézmény vezető munkatársával, mondhatom, segít abban, hogy a mostanában hangoztatott változtatások hitelességét meg tudjam ítélni.
@08.szabogabor:

"a kaller nem józsefvárosi, a bárzongi meg csak hónapokat tölt itthon, élete nagyobb részét tengeri hajókon tölti."

A fentiek után vajon elhiszik-e hogy ezt elmondani jöttem ide: ahogy önök osztogatják az "igazi józsefvárosi" címkéket, azzal a kerületnek is, maguknak is sokat ártanak.

Először az új kisebbségi párt részéről bekerült képviselőt kóstolgatták azzal, hogy a politikai konfliktusuk miatt jogsértést véltek részéről felfedezni, de rögtön leereszkedően vállon is veregették, hogy nemrég érkezett Zalaegerszegről Józsefvárosban lakást venni, még nem ismerheti a jogszabályt szegény vidéki.

Aztán a szegényekkel szemben meghirdetett rendészeti intézkedéseket kritizálókkal szemben merült fel, hogy a Rózsadombon, a peremvárosban/kertvárosban, a szomszéd kerületekben laknak, csak kritizálni jöttek ide, mindjárt hazamennek, és akkor nyugi lesz a tényleges józsefvárosiaknak.

A webkettőn blogokban is felbukkan a polgármester mondásaival mindig egyetértők részéről, hogy aki már elköltözött, az ne szóljon semmit, a a legfrissebb újítás az ön részéről, hogy évente csak keveset lakik itt, mert az év nagy részében máshol dolgozik.

Hab a tortán a "józsefvárosi civil" definíciója, amit az önkormányzat döntéshozóitól lehet kiérdemelni. Tavasszal arról volt szó, hogy ennek egyik feltétele, hogy a vezetést nem bírálják, és nem állnak szóba olyannal, aki a vezetést bírálja.

Talán veszélyesnek is lehetne, ha nem volna hatástalan és nevetséges. A globális gazdaságban, egy nagyvárosban sokkal többféle identitás van, hogy bevegyék az emberek, hogy hiteltelen az, aki nem lakik itt elég régen, nem lakott itt elég sokáig, nem lakik itt egész évben, a szomszédban lakik, kritizálja a vezetést.

Az a kötődés, ami városjárót és a Kis embert jellemzi, jóval erősebb tud lenni, mint bármilyen intézményi tisztség. Persze a hivatalviselés a motivációt nagymértékben növelheti, de részben más irányokba is fordítja, egy új hivatal pedig máshová szólít. A csak személyes motívumok által vezérelt aktivitás viszont megmaradhat egy életre.

Azt sejtem, hogy ugyan vannak fővárosi kerületek, ahol az aktív lokálpatriotizmus jellemzően azon a szinten működik. De jellemzőbb lehet a "foltosság": itt-ott éltünk és dolgoztunk, és a magunk életmintái szerint kötődünk egyszerre több helyzet. Továbbá hogy a kerületnél kisebb, "negyed" szinten vannak olyan közügyek, amelyek képesek aktivitást mozgósítani, de ezen nagyon sokat kell dolgozni (lásd a kerületben is folyt néhány "szomszédsági program" sikerei és kudarcai).

Módszeres vizsgálatok nélkül csak találgatni lehet, de mondjuk egy társadalmilag sokszínű, jelentős részben eléggé leromlott területen aligha azok a legelkötelezettebbek, akik az adott helyen kívül sehová nem kötődnek. Új beköltözők, különböző társadalmi helyzetű bérlők, a kerületben dolgozók vagy tanulók, a kerületben folyó fejlesztési programjaihoz kapcsolódók, külföldről ide hazatérők stb. Mind olyan többszörös kötődésű, társadalmilag dinamikus csoport, akik nem valószínű, hogy rohanni fognak a polgármester és az emberei kegyeit keresni, viszont kereshetnek magának feladatot, és kereshetik egymás társaságát, mert a problémák megoldása sokszor társadalmi aktivizmust igényel, és mert az aktivizmus vonzó életforma lehet. Az intézményekkel együttműködve is, az intézmények ellenében is.
@FEB: Egyes hírek szerint a bukott fogorvost örökre eltiltották műhiba miatt a fogorvosi szakmától.
@bamblur: Egyes hírek szerint bamblur azonos a Rudabányán talált fosszilis maradvánnyal.
@vajdapeterutca: Értem én ezt a próbálkozást (véded magad, valami álnaiv elhatározottásgól), de akikkel harcban állsz, azok már annyisztor és annyiféle ügyben bebizonyították, hogy kik is-mik is, hogy szépelgéssel csak legitimizálod őket. De persze ez is egy technkia, csak kérdés, hogy minek?
@városjáró:

Érteni vélem, miért furcsa, de a hangnemek változatossága jót tesz a megismerésnek is, a fejlesztésnek is. Az itt leírtakat a 8kerben időnként használják fejlesztésre, és ennek örülök, de a magam részéről nem feltétel, és csak ezért nem is csinálnám. Viszont emellett tanulhatnak belőle és használhatják fejlesztésre mások is.

Azok a tényinformációk és értelmezések, amelyeket a különböző kerületi blogokban (itt, központi bizottság világa, mszp8, lmp678) összességében leírnak a szereplők, valószínűleg nem példa nélkül álló, de az országban ritka betekintést enged egy nagy önkormányzat működésébe. Ezt kizárólag esetek kapcsán lehet megcsinálni. Ami indulhat egy önkormányzati intézkedéssel, egy tisztviselő közlésével, valamilyen intézkedés miatt tett lakossági panasszal, személyes konfliktussal, indulhat a kötelező közzététel vagy a közérdekű adatkérés keretében megismert dokumentummal.

Kétségtelenül van benne egy olyan optimizmus, hogy érdemes részletesebb tudást szerezni általában az önkormányzati rendszerről, az ügyfélkapcsolataik gyakorlatban alkalmazott logikájáról és technikáiról, a helyi szakpolitikákról, mivel azok fejleszthetők, ha hosszabb távon és lassan is. A 8kernek ehhez annyiban van köze, hogy aki tud és akar, az itt fejleszt, aki akarna, de nem tud, vagy csak máshol tud, az elviheti máshová is, amit itt tapasztal.

Tudom, hogy sokan, sőt egyre többen nem hisznek abban, hogy a közösségi intézmények lényegesen fejleszthetők Magyarországon. Vagy akik fejlesztéseket különböző oldali nagy ugrásokkal ("forradalmakkal", osztályharccal stb.) tartják elképzelhetőnek. Nem vagyok túl optimista, de én abból indulok ki, hogy lehet fejleszteni, érdemes maradni a higgadt kritikánál és keresni az együttműködést. De teljesen indokoltnak tartom sokszor a dühöt, és tudom, hogy az ütközés gyakran több eredményre vezet, és személyesen is kielégítőbb lehet.
@vajdapeterutca: Oké, látom te szociológusi oldalról vizsgálod a dolgokat - ha kell erővel elemelkedve a mindennapok (IRL, URL) tapasztalataitól. Ha ez egy majdani órástanulmányod része (amire úgyse lesz vevő 2012 előtt senki sem odafentről), akkor értelek. De ha nem, akkor bizony nem.