A lakossági fórum kicsit késve kezdődött, de aztán tele is lett a terem - annak ellenére, hogy az emberek láthatóan nem mertek bemenni, a bejárat előtt csoportosultak. Nem ismerik a helyet, sosem voltak ott, idegenkedtek kicsit, mi lehet a Roma Parlamentben?
Aztán megérkezett a polgármester, kezdődött a fórum. Alföldi Rév8 György, rutinos fórumlevezetőként kiállt, és elkezdett beszélni, majd jól be is sült: nem mutatkozott be, és rákérdeztek, ő kicsoda? :) Azt hitte, ennyi szereplés után már közismert mindenki előtt...de az emberek inkább a saját életükkel vannak elfoglalva, nem nagyon érdekli környezetük.
A polgármesterséget lassan négy hónapja űző Kocsis Máté vezette aztán fel, mi is a fő koncepció itt a kerületben a sétálóutcásítás kapcsán: a Kálvin térről lehessen gyalogosan eljutni a Teleki térre. Mivel nincs annyi pénz, mint az ötkerben, ezért szakaszosan, lassabban készül - és most mutatják be a Tavaszmező utca átalakítása. Közel 200 millió forintot szán rá az önkormányzat, hogy július 1. - augusztus 31. között megújjuljon. Derék dolog volt, hogy nem kampányolt, kicsit se - itt most polgármester volt, teljesen; aztán egy óra múlva le is lépett, kampányolni.
A Horváth Mihály tér és a Lovassy László utca közöti szakasz lesz vegyes forgalmú, de megfordított irányú; síkba kerül a burkolat - ami ugyanolyan lesz, mint a Palotanegyedi utcák - fák, padok, parkolóhelyek, kukák, pollerek lesznek. Típusa az un. Baross, ami az egész kerületben látható nagyjából. A Lovassy és a Koszorú utca között a forgalomtól elzárt terület lesz, csak gyalogos forgalom, a Szűz utca zsákutca lesz.
Már az elején közbeszóltak, felhívva a figyelmet a csatorna megoldására, hiszen mióta a kollégium megépült, egy-egy nagyobb esőzésnél visszanyomja a szennyvizet a házakba - vagy bővíteni kell, vagy a csatlakozásokat felülvizsgálni. Amint felbontják az utcát, ez látható lesz, megoldják. A palotanegyedi tapasztalatok alapján mármost felajánlották a civil kontrollt, ha szükséges, bevonnak itt is helyi lakókat ellenőrizni a kivitelezést.
Felmerült fura kérdés is, hogy az átalakítás kapcsán kötelezi-e az önkormányzat a lakóközösségeket a homlokzat felújítására? Új utcához az dukál, az igaz, de egy ilyen kötelezésnek értelme nincs. Pályázatot ír ki minden évben az önki, arra lehet jelentkezni.
A megjelentek között voltak bőven a parkolásért aggódó emberek, ők szervezkednek is, aláírásokat gyűjtenek a változások ellen - eddig olyan 20-30 van, és remélik, hogy talán a 100 aláírás is összegyűlik. Tiltakozásukkal szeretnék megakadályozni a tervezett változásokat, csak és kizárólag saját önös érdekük - a parkolás - miatt. Az aláírásokat átadták a polginak, aki meglepve át is vette.
A Rév8 hozta a szokásos rossz kommunkációját, megpróbálta kikerülni a konfliktust, de ezeket nem lehet. Nem is kell, egy ekkora változásnál - főleg, hogy 2-3 éves a terv - már rég el kellett volna kezdeni a beszélgetést a környéken élőkkel. Jól látszott az este folyamán, legjobb védekezés a támadás alapon nyomta Alföldi, mindenkit letorkolt, átkiabált, rendre utasított. Nem volt rá szükség, illetve nem a jó megoldás; tárgyalni kell, érvelni, és meggyőzni azt a kisebbséget, akik gátolnák az átalakítást.
Nekik pedig meg kellene érteni végre, nem használhatják a közterületet ingyen arra, hogy az autóikat ott tárolják. Akinek autója van, gondoskodnia kell az elhelyezéséről is, az nem a köz, az önkormányzat vagy az állam feladata. Ha fák lesznek a pöfögő kasztnik helyett, az meg a gyerekeinknek lesz jobb. Meg nekünk is, persze.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
A lezárt utcák forgalma átterelődik a szomszédos utcákra, igy a Bródyban vagy a Rökkben már alig lehet az utca túl oldalára átmenni. Lehet azt mondani, hogy a parkolás nem állampolgári jog, igaz, csak a lakások értékét nagyban befolyásoló tényező. ha meggondoljuk, hogy már az V. kerületbe, a Palotanegyedbe a VI. és a VII.-be is csak olyan lakókat várnak akik nem használnak gépkocsit akkor érthetővé válik miért nem lehet eladni a lakásokat.. nincs ennyi ember aki megteheti, hogy nem jár soha kocsival, és nem zavarja a hajnalig tartó dajdajozás az ablaka alatt.
Egy másik gondolat, hogy nem kéne a VI-VII. ker pédáját követni, ott is elöbb megcsinálták a járdát, majd következtek a felújítások és 5 év alatt tönkrement...
A mi házunk egy internet kávézóra adott hozzájárulást, de nem gondoltuk, hogy ez azt jelenti, hogy hajnali 3-kor még az egész házat betöltő tuc-tuc zenét hallgatjuk...
Szerintem nem vagyok egyedül, az ilyen átalakítások a Mátyás tér környékét is népszerűbbé tehetik.
Azzal, hogy kisebb lesz a forgalom, már el tudom képzelni, hogy itt a belvárosban nevelem fel a leendő gyerekeimet is.
A parkolás meg igenis luxus. Simán lehet bérelni parkolóhelyet a külvárosban, ha nagyon kell a kocsi, elmegyek érte. Csak a legtöbb ember még nem tud így gondolkozni...
Tetszik az ötleted, nyaralás előtt egy nappal behozom a kocsit (amivel addig sem tudok megállni, hogy bepakoljak) és másnap indulok :) vissza úgyanez.
Én a külvárosban dolgozom és azért járok kocsival mert sajnos a tömegközlekedés csak a körúton müködik, a külvárosban nem....
Én itt nevelkedtem, itt neveltem fel a gyerekeimet amikor még a most sétáló utcában kézenfogva tudtam velük a járdán sétálni. Most az unokámmal nem tudok mert nincs hely...pedig sétáló utca lenne...Én még vittem őket a Múzeum kertbe játszani, próbáld meg most..ha nálam vannak kocsiba ülök és irány a budai hegyek...
Szóljál ha van még ismerősöd akinek tetszik a környék a 20 lakásos társasházunkban 3-4 eladó lakás van...
Tegnap találkoztam egy ismerősömmel a Mikszáth téren, ő 5 éve nem járt a kerületnek ezen a részén. Elmesélte, hogy teljesen megdöbbent, mennyivel jobb a környék, mint valamikor. Tehát tényleg elég ellentétes reakciókat vált ki az emberekből ez a sétálóutcásítás.
Én a legjobban azt hiányolom, hogy miért nem lehetett egy jobb forgalom szervezéssel megakadályozni, hogy a lezárt utcák forgalma a többire terelődjön? Miért nem lehet egy parkolóházat vagy mélygarázs épiteni, hogy az kocsikat lerakhassuk (fizetnénk érte)? Miért nem lehet a hangos éttermeket a Polláckra telepiteni és a sétáló utcát sétatérként, játszótérként használni a kocsma utca helyet? Miért nem lehet az ott lakók esetleges szállitási gondjait (bútor, szerelés, utazás) egyszerűen megoldani(vannak rá példák bőven Európa nyugati felén)?
A parkolás egy nagyon fontos probléma de nem a legnagyobb, az átgondolatlansággal van a gondom. Aki nem lakik a hajnali 3-ig hangos szórakozóhely felett, akinek az ablaka alatt nem húzzák reggel 4-5 órakor a kukát 150 méteren keresztül az csak a külső szépséget látja..igaz az szép, de élni itt..hát az egy másik kérdés...
Nehéz kérdés, mert ha egyszer ilyen módon fellendül egy környék, akkor oda kellenek a szórakozóhelyek is, hiszen azok vonzanak oda a lakókon kívül más embereket is. Valószínűleg tényleg inkább azzal van a gond, hogy a sétálóutcák megépítése az építéssel be is fejeződik, és nincs kontroll, pl. be kellene tartatni bizonyos szabályokat a szórakozóhelyekkel (mondjuk 11 órás zárás).
Az egy külön probléma, hogy a szórakozóhelyeken mással nem tudják idecsalogatni a fizetőképes embereket. Szombaton elmentem délelőtt vásárolni, majdnem minden üzlet zárva volt. Az üzletek 10-17 között vannak nyitva, kinek? Van egy antikvárium a Kőfaragóban, úgy szeretnék egyszer bemenni, de amikor nyitva van én dolgozom...szóval nem egyszerűűűűű
Parkolásban ez a város kőkorszaki, a közterület ingyenes használata a másik oldalról a vagyonosabb emberek támogatása a közvagyonból. Miközben értem én, hogy sok minden miatt ez jelenleg szavazatot hoz, azt gondolom, hogy lehetne másképp. Például a totál kihasználatlan önkormányzati telkeket (a tér körül is van néhány) parkolósítani, de az biztos, hogy a parkolási lehetőség is szolgáltatás, ráadásul szűkösek a kapacitások, ezért hosszú távon pénzes lesz (a környékbeliek kivételével).
Az egyik zajmérő szakértő szerint ezek a régi épületek nem alkalmasak a mai hangtechnikai eszközök használatához, mert a lukacsossá vált téglák (az Idő vasfoga:) )még fel is erősitik a rezgést. Ahogy elmondták van egy jól szigetelt "kocsma" a Király utcában, de a többségnek nincs pénze a drága szigetelésre, igy a lakók ingyen élvezik a tuc-tuct.
A régi épületek kiállták az idő próbáját (én is ilyenben lakom, igaz, ha tüsszent vagy egyéb dolgoz csinál a szomszéd, hallom. De persze az együttélést is meg lehet könnyíteni egy kis odafigyeléssel, és meg is lehet nehezíteni...). Az új építésű ingatlanok nem fognak ennyi ideig létezni... ;)
a belvárosban meg tessék BKV-val, robogóval, járokerettel, vagy bármilyen alternatív megoldással közlekedni.
A dankó-matyitér-nagyfuvaros kombó jelenleg elkerülő gyorsforgalmi út. Ideje lesz megszüntetni. Plusz jelezném, hogy nincs egyetlen zebra sem a dankó oldalán, csak 60-al forduló autók. És a fő probléma meg amúgy a millió csőves és a hajléktalan kórház 100-200 TBC-s betege, akik összeköpködik az utcát. Kicsit le is húgyozzák utána. A kutyások csak a hab a világ legundorítóbb tortáján. Csak azokat nem értem akik lakást vesznek a most épült két új csodába. Főleg abban, ami most lesz kész és többször megsüllyedt az alapja, meg szétáztatták :)
Most a polgármester azt találta ki, hogy korlátozzák a hajléktalan befogadó helyek számát. És ettől mi lesz jobb? Még többen maradnak az utcán. Ja vagy ezért kell a sétáló utca padokkal, meg bokrokkal.
Baromira el van tévedve az, aki azt hiszi, hogy az ingatlan értékek majd ettől felmennek. Nos több ismerősömnek keserű tapasztalata,hogy lezárt utcákban (pláne ha még szórakozó hely is van ott)lévő lakások eladhatatlanok. Még jobb környékeken is !
Továbbá attól, hogy a Mátyás tér egyik oldalát lezárják és a parkolást a téren teljesen megtiltják, attól még nem lesz jobb a levegő. Pöfögő "kasztnik" továbbra is lesznek, mert a forgalom átmegy a téren, csak az egyik felére lesz terelve, ami ugyan annyi kocsit, pöfögést jelent. Szóval a dankó-matyitér-nagyfuvaros elkerülő gyorsforgalmi meg a 60-nal kanyarodó autó marad. Egyébként a parkoló autó meg nem pöfög.
Fákat ültetni eddig is lehetett volna, de inkább ki lettek vágva a régiek és még a helyüket is leaszfaltozták. Igaz a téren lévő növényeket is több szakaszban kellett ültetni, mert állandóan kirángatják meg letörik azok az áldott jó gyerekek.
Vagy a növényültetéssel megint arra vár a Rév8, hogy a Mátyás térieket megint behülyíti arra, hogy ingyen lelkes társadalmi munkában elvégzik, mint a játszótéren? Hát azt hiszem, most erre várhatnak !
Az a megjegyzést pedig, hogy az autóink mint magántulajdonunk elhelyezéséről nekünk kell gondoskodnunk,ez nem az önkormányzat dolga, az úgy egyébkén jól is hangozna. De a súlyadónk, meg a személyi jövedelemadónk és az itt lévő vállalkozások iparűzési adója az kell,ugye. Talán be kellene vezetni egy olyan adót, hogy megengedik, hogy a kerületben éljünk, mert az életünk, "élésünk" is a magántulajdonunk,azzal sem törődhet csak úgy ingyen az önkormányzat.
Az Alkotmánybíróság parkolásról hozott határozatában és a KRESZ-ben is szerepel, hogy az álló jármű is a közlekedés része. Köz, mint közterület meg közélet, stb...
Egyébként az önkormányzat nem véletlenül egy demokratikusan választott népképviseleti szerv ? Mert a fórumon az Alföldi urat hallgatva egy pillanatra az előző rendszerben éreztem magam, korát tekintve abban a közegben szocializálódott, csak nála ez nem múlt el a rendszerváltással.
Szóval itt az egész szerintem arra megy ki, hogy a Rév8-ast elvtársak és elvtársnők uniós pénzen szépen megtömik a zsebüket, sokakat meg behülyítenek ezzel az élhetőbb környezet dumával. Bár ez sem érdekelne igazán senkik, csak lenne bennük annyi betyárbecsület, hogy hagyják, hogy a káposzta is megmaradjon és a kecske is jól lakjon. Ehhez mi mindössze annyit kértünk, hogy az egyoldalú fűrészfogas parkolást engedjék meg ( nem kérnénk ingyen), és az átmenő forgalmat tiltsák ki, csak a célforgalom és a BKV-t jöhessen be. Nos ez elől zárkóztak el. Az új Belvárosban meg tudják ezt engedni az ott lakóknak, de ebben az elit kerületrészben, hát itt szó sem lehet róla.
Több kerületben létrejöttek már ilyen szuper beruházások, hangos is mindig valamelyiktől a média.
Egyébként a Magdolna projekt vezetője és kesztyűgyári társai is itt parkolnak a Mátyás téren ( na nem biciklivel). Nem erre mondják, hogy vizet prédikál és bort iszik ? Miért nem járnak BKV-val, vagy biciklivel , jó példával előre !
Gondolom nekik majd lesz behajtási engedélyük a későbbiekben,vagy projektpénzen beálló helyük valamelyik új ház garázsába.
Egyébként a tiltakozó aláírások száma 200-hoz közelít,és a polgármester hozzáállásától függően ugyan, de keresünk média kapcsolatot is.
A kutyások jórészt környékbeliek, sokan a térről, és tényleg tiszta szar minden, de ezen sem változtat a tervezett átalakítás. Az talán segítene, ha például a kiszacskó nemhasználata és nemléte szabálysértés lenne, vagy más, de lépni kéne, nem úgy, hogy a járdákat csökkentjük.
A téren valóban rengetegen vannak, ennek egyik legfontosabb oka, hogy kevés a zöldterület, a közelben csak a Köztársaság tér van, ott is nagy a tömeg. Ezen kívül gond van a karbantartással-takarítással is, ez néha megy, néha kevésbé.
Ültettek fákat a térre, meg a tér mentén az Arany Alkony oldalára is, a lakókkal történő ültetés nem "behülyítés" volt, inkább amolyan szokások félsikerű akció. A parkoló autó nem pöfög ugyan, de a parkolót kereső azért szokott, meg a káros gázok is ott a legsűrűbbek, ahol keletkeznek (emiatt egyébként a zömét elfogyasztják az autósok).
Az adókról: a súlyadó a kedvezményes parkolási matrica alapja, nem az alanyi jogon járó parkolóé. Az szja meg megy a központi költségvetésbe, ahogy a hajléktalan jövedéki adója is, ami szintén nem kevés, és az sem keletkeztet jogot arra, hogy a közterületet használja. Bocs, ez demagóg lett, de a lényeg talán érthető: az említett adók ilymódon nem adnak pluszjogot.
Kár, hogy az egyébként valóban nehézkes, lassú MNP során ezen a pár száz méteren tört ki a háború, bár ha azt nézzük, hogy hányan laknak a negyedben, és hányan írták alá a petíciót, ez sem kavart nagy vizet.
A többiről máskor, vagy akár szóban, elvégre lehet, hogy szomszédok vagyunk:-)
Ezek felszámolásával kellene kezdeni az akciót! Nem a nagysítlű - ám semmire se jó - kövezéssel. Hogy ez munkás dolog? Hát tudom érte sajnálni a kerületvezetést, amely súlyos milliókért cserébe hivatlosan is blokkolja a fejlődés lehetőségét, amikor újabb és újabb évekre legalozálja a hajléltalanszállókat és ingyenkonyhákat!
Én 20 éve laktam a Mátyás téren. Péntek este Dankó utcai barátaiméktól legyalgoltam a Matyi térig és ott megvártam a 15 perc alatt megérkező 99-est. Nosztalgiáztam. Hát nem volt nehéz dolgom. Ugynazok az alsóosztálybeli arcok vettek körül, akik annakidején. Végülis semmi baj nem volt velük, de vajon rajtuk tényleg egy lekövezett Tavaszmező utca segítene?! Aligha!
A régi, több-udvaros házak lakásainak zöme valóban önmagában is alkalmatlan arra, hogy éljenek benne, és még nem volt arról szó, hogy hányan is leledzenek egyben. Az MNP III. mintha már tartalmazná néhány ilyen hátsó szárny lebontását, lakások összevonását-bővítését.
Hajléktalan-ügyben radikálisat kéne lépni, amit a kerület most próbál, az szerintem igen kevés. Az ellátókkal közösen kéne eljutni oda, hogy mit bír egy környék, mire van szükség, stb. Egyébként az tök rendszerszerű (bár igen rossz), hogy a nagyon szegény nyóckert (pontosabban kivéve a Palotanegyedet, Tisztviselőtelepet, meg most már a Corvin sétányt) telenyomták hajléktalan-szállókkal.
A házépítés önkormányzati kötelező tulajdonnal nekem is tetsző ötlet.
Én húsz éve még csak jártam erre, öt éve lakom, húsz éve meg nem költöztem volna. De mindez elég szubjektív.
A tér sarkán lávő ház 3 tulajának fel kell ajánlani egy szabad szemmel is látható összeget, és 3 hónap gonodlkodási idő után halomra bírságolni őket városképvédelmi közeglészségügyi (ál)indokkal , ha nem adják el. Majd rájönnek, hogy a bírságnál mégiscsak jobb nekik a többtízmilliós megváltás. De ha nem, még az is lehet, hogy rendbeszedik végre (bár az kizárt, mert olyan szar állapotban van).
A Tesco Expressz megnyitott már? Mert mintha máég csak készülnének rá.
A sarki ház megoldása arra lehetne, amerre keresed.
Tesco még nincs, pakolásznak, az engedélyük is csúszott, egyszer csak kinyílik majd a bejárati ajtó:-)
A Tesco meg azért nem nyílt még meg, mert a ház lakónak 100 %-kának az aláírása kell a hansználatbavételi engedélyük kiadásához, és van olyan tulaj, aki nehezen elérhető. Ez is egy röhej, hogy a Tescoval, aki tonnányi pénzt ölt abba a lepusztult üzlethelységbe, így szarakodik az önkormányzat, de hogy a tér és környékének mi lesz a sorsa, abba nem kell semmiféle beleegyezése a lakóknak.
Mondjuk engem érdekelne annak a véleménye is az Uniónál , aki a pénzt ezekre a fejlesztésekre osztja, mert úgy tudom, hogy ilyen nagy közterület átszabásokhoz csak olyan feltételekkel adnak pénzt, ha a lakosok többségi beleegyezése is dokumentált. Szerintem, jól meg lettek vezetve.
Hát kedves bizottságiirnok amit az adókról írtál az tényleg demagóg.Mert miért fizetem a súlyadót, azért mert használom a közterületet. De ez is diszkriminatív, mert a gyalogos is használja, ő miért nem fizet ? S az önkormányzatnak pedig kötelessége a közutak rendbentartása.Meg lehet nézni hogy néznek ki az utcák.
Nem kicsinylem az aláírók számát, egy ember sem kevés, de azt sem hiszem, hogy feltétlenül a tér néhány házának kéne döntenie arról, mi is lesz egy közterületen.
Amúgy nem vagyok autóellenes; ahhoz a szenvedő réteghez tartozom, akiknek utcája elviselhetetlen forgalmú lett a szaporodó sétálóutcák miatt. A sétálóutca elnevezés szégyen a sokak által irigyelt Palotanegyedben, a törött díszburkolat lehetetlenné teszi nemhogy a sétát, még a szükséges gyaloglást is. És rettegek attól, hogy ha a mi utcánkat is csillapított forgalmúvá teszik, a lakásfelújítást legalább egy millióval megdobja a parkolási/cipelési többletköltség. Ugyan mikor fog ez bejönni? Csak akkor emelkedik az ingatlan értéke, ha bulikedvelő egyetemista ifjúság gazdag szüleit sikerül bepalizni.
A fórumon Alföldi úr nyugati városokkal példálódzott, csakhogy a nyugati városok, még a kis városok is tele vannak mélygarázsokkal vagy parkolóházakkal.Meg sokkal öntudatosabb polgárokkal, akikkel az Alföldi úr nem merne úgy beszélni, mint ahogy a fórumon előadta magát.Itt egy ilyennek a megépítése sem szerepel a tervekben.
A parkolásnak is vannak szabályai - KRESZ mondja ki. Ha mindenhol szigorúan betartanák és betartatnák, fele ennyi autó lenne az utcákon. Akkor mihez gyűjtenél aláírást? A KRESZ megváltoztatásáért?
Nagyon vehemensen véded a saját kényelmed. Kérdezz meg egy sétálóutcában élőtt, hogy örülne-e annak, ha a fákat kivágva újra autók kipufogójának bűzét szagolhatná a kialakított parkolók miatt..
A Kandó előtti részt még úgy ahogy értem, de teljes sétateret csinálni egyszerűen aránytalan túlzás. Revitalizálják akkor már inkább a Horváth Mihály teret. De annak sem lesz sok értelme. Elég csak átpillantani a Fazekas Gimi oldalára. Végig sétatér... És! Évnyitókon kívül nincs ott élet soha. A valamikori Micimackó jétszóteret meg el kellett bontani akkora sikere volt.
A KRESZ-nek mindehhez mi köze? Minden közlekedő réteg esetében előfordul szabálytalanság. Az autósok esetében is, de ettől még nem a KRESZ szabályainak felülírásával szeretnénk az otthonaink közelében várakozni. Miért csak szélsőséges módon lehet a kérdést megközelíteni?
A humán érettségről meg csak annyit, hogy gyere ki a térre néha hosszabb időre, néz körül. Szerinted attól, hogy itt sétáló rész lesz, attól majd rögtön nem fogják a kutyások odacsináltatni az ebeiket, vagy a sok szemét, amit a teret használók hagynak maguk után, meg a folyamatos utcára lomtalanítások elmaradnak. Igenis tudomásul kell venni, hogy a környék jelentős része még nem "környezettudatos" és ha rá szeretnéd venni őket, hát komolyan ki is kérik maguknak.És akkor még simán megúsztad.
Persze az ellenőrzés meg a takarítás, dehát a játszóteret is hébe-hóba őrzik és takarítják, most épp ha jól láttam már a parlagfű is kezd nőni rajta.
Miért szégyen az ha ezek ellenében védem -nemcsak a saját- hanem sokunk kényelmét? Próbáld meg eloszlatni azt a tévhitedet, hogy azért mert itt lezárt sétáló részt kényszerítenek ránk, attól még semmivel sem lesz jobb a környék levegője, mert a forgalom -ugyan egy oldalra terelve- de itt fog továbbra is keresztül menni. És ahogy valaki írta : fákat , bokrokat eddig is lehetet volna ültetni , ott van ez előzőek kivágottak csonkja leaszfaltozva. A sövényültetési próbálkozásokat meg a gyerekek és kutyások elintézték.
De nézzük azt a részét, hogy ha valami szép helyre érkezik az ember, akkor ott kicsit másként viselkedik. Nézzük azt a részét, hogy a tér egyik oldalán ki lehet ülni a földszinti ablakokba - egyáltalán, lehet szellőztetni.
A kutyások is itt laknak, ők a hibásak, ha nem szedik fel az ürüléket. Lehet érte bírságot kapni, 30ezer nem kevés pénz. Kell hozzá tökös közteres, aki nem csak kocsit bilincselni mer, hanem minden szabálysértést észrevesz és szól - majd bírságol.
Az lenne a megoldás szerinted, hogy minden maradjon így? Neked/Nektek ez lenne a jó, tudom, mert akkor tudsz parkolni az ablak alatt. De komolyan azt gondolod, hogy a többiek érdeke előtt van a Te/Ti parkolási érdeketek?
Egyébként a ez a környék is úgy jár mint a Palotanegyed, ahol a lezárt utcákban élnek azok a másodrendű állampolgárok akikhez csak drágán, felárral jönnek ki a szerelők, akik nem akkor visznek haza egy szekrényt amikor akarnak hanem ha engedélyt kapnak rá, és azok is akiknél nincs lezárva az utca ellenben olyan megnövekedett forgalom van, hogy ablakot sem tudnak nyitni. Zárójelben, a forgalom azért is nagyobb lett mert a kocsik körbe-körbe járnak parkolóhelyet keresve.
Nagyon hiányzik egy egységes koncepció, ami nem kerület és negyed szinten gondolkodik hanem egységesen, városi szinten.
Judimaminak abban is igaza van, hogy az épületeket kéne elöször renbehozni, ne akarjunk második Király utca lenni....
Egyébként az MNP III-at pár hete fogadta el a kerületi önkormányzat, a benyújtandó pályázatukban a Mátyás téren három ház felújítása szerepel (13., 16., 17.), ebből egynél az utcai homlokzat. A 14. és a 15. kívülről rendben van, ahogy az Arany Alkony is, a Magda Udvar átlagos állapotú, mellette a patikamúzeum is. Valóban marad néhány nagyon rossz ház a téren, de azért az igazán lakhatatlan, több udvaros épületek a környező utcákban állnak. Tervezik a Teleki tér átalakítását, fasorokat több utcába, az önkormányzat honlapján (a testületi ülések előterjesztései között) olvasható.
És persze itt is kérdéses, hogy mekkora volt az előzetes tájékoztatás, vita. Az az uniós pályázatok egyik macerája, hogy miközben kész programot, konkrét lépéseket kér, egyik önkormányzat sem szereti a bizonytalanra (ki tudja, nyer-e) kockáztatni a fennálló egyensúlyt, mely biztos megbomlik egy fejlesztésnél, aztán jó estben más szinten újra be tud állni.
Ha a posztolók nyugodtan meg tudnák hallgatni egymást, lehetne egy beszélgetés, vagy hülyeség? Hátha van közösebb irány.
Néhány ember önös érdekéről, ész nélküli ellenkezéséről, vaskasznik féltéséről szólnak az érvek. Jelezném minden vaskaszni szélvédője mögött emberek vannak, nem egy, de legalább kettő-három, jó lenne ezt is észrevenni, és figyelembe venni a javaslataikat, nem letorkolni, mint legutóbb is tette Alföldi Úr. Kioktatott a demokráciából is, mondván, hogy képzelik a Mátyás tériek, hogy beleszólnak, a tér nem az övék, hanem a kerületé a városé, és Ők majd megmondják a tuttit, a megváltozhatatlant, és mi a jó nekünk.
Néhány parkoló helyről van szó? Javaslok egy ki sétát és számolást, csak a Mátyás téren és az Erdélyi utcában - a többit nem számoltam - közel 100 parkoló autónak kell helyet keresnie a jövőben a környező utcákban. Tapasztalatból tudom, tudjuk, a legutóbbi filmforgatáskor a Német utcától a Teleki térig köröztek helyet keresve és pöfögtek, de legalább tudtuk néhány nap múlva vége, helyre áll rend. Ezután most nem!!
Csak a személyes kényelmünkről szólnak lekicsinylően. A javaslatainkat persze meg sem hallják, el sem olvassák, mert ha megtették, volna mint feljebb is látható, nem arról szól, hogy minden maradjon a régiben, és ne alkossuk újjá széppé a teret. Igen, legyen sétáló utca, József város Fő utcája, de ne szűnjön meg az ott lakóknak a behajtási, várakozási lehetősége.
Valóban örülnünk kellene, amikor hazafelé jövet a családom összeszedése után, az egyiket az iskolából (azt is sikeresen a körúton túlra költöztették), a másikat a bölcsődéből (persze az is másik kerületben mert a nyolcban nem adtak helyet), a vásárlásból származó fülemre aggatott szatyrokkal, a karácsonyfaként feldíszített (iskolatáska, tornacucc, gordonka, stb) gyerekeket terelgetem a Víg vagy a Lujza utcából. Tudom kicsinyes probléma, hogyan fogom a 87 éves Mamát rávenni, sétáljon még négy sarkot az autóig, amikor az egy sarok is sok neki, pedig el kell jutnunk egy vizsgálatra ami nem az Aurórában van. Az is csak felszínes probléma, hogy eddig is szívta a fogát az iparos, vagy szállító ha igénybe akartam venni, de most már nem, vagy csak jelentős felárral hajlandó bevállalni a munkát. Kedves álmodozók, ha majd a lábatok ízületes, visszeres, a gerincetek sérves és cipelhetitek a hűtőt a hátatokon, vagy fizethetitek a felárat az iparosnak, szemétszállításnak, járhattok a behajtási engedélyért, csak arra gondoljatok milyen szép a tér burkolata a szemét alatt. A száz autó mögött több száz ember, köztük gyerekek, idősek, betegek napi problémája fog jelentkezni és nem csak a Mátyás térieké, igaz ez itt nem látszik, mert nem neteznek.
Ne adj isten kiderülne, mégsem erről szőtted az álmaidat, és keresnél egy békésebb csöndesebb sarkot, mert eleged van az egészből rádöbbensz, hogy a hitegetések ellenére nem többet ér a lakásod, hanem eladhatatlan, amint kiejted a szádon a sétáló utcát. A Liszt Ferenc tér , Hajós utca, Ráday utca, Krúdy Gyula lakóinak sirámaira sem kíváncsi senki, de nem is akar odaköltözni. Jó volna az orrunknál kicsit tovább látni, és tanulni mások problémáiból.
A baj csak az, hogy sikerült kialakítani egy autós ellenségképet, és ez innentől már hitvita. A szép új világ nem több ráncfelvarrásnál, lehet úgy néz ki mintha, de mögötte ott vannak a gondok.
Úgy láttom beakadt a tűd a "ronda autósok önös érdeiket védik mindenáron" rovátkánál. Mintha el sem olvasnád, amit akár én akár a többi hozzászóló ír.
És hogy a változás lassú, hát persze, de ha nem a tudatformálással kezdjük akkor még lassabb. És nagyon sokba kerül !
Ebben a negyedben mindenképpen túl idealista megközelítés az, hogy az emberek megváltoznak egy szép környezet láttán. Le kellene szállni a felhőkről a földre. És az a sok ha....ha kutyás felszedné, ha közteres büntetne stb. De nem teszi és attól, hogy drága szép burkolatot tesznek le még nem fogja.
Ami pedig az ész nélküli ellenkezést illeti szerintem nem olvastad el csak belinkelted magát az eredeti felhívásunkat sem, mert ott javaslatokat is megfogalmaztunk, amelyben szó sincs a sétáló utca ötletének elvetéséről, csak a kivitelezés módosítását szeretnénk elérni. Sőt a javaslatunk egy szempontból szerintem még szígorúbb az eredeti Rév8 tervnél, mert mi a térről az átmenő forgalom teljes kitiltását javasoltuk.
"A vendéglősnek csak be kell jelentenie a nyitvatartást utána senki sem reklamálhat. Jó példa erre a Vaskapu, ahol este 10-ig adtak a lakók egy intenet kávézóhoz hozzájárulást, és lett belőle egy 4-ig nyitvatartó hangos szórakozóhely. Azóta is pereskednek, persze ez már a vége, a vekedésektől sem mentes balhéknak."
Érdekelne részletesebben, jogilag mi a helyzet. A nem jogi nyomásgyakorlás a jogszabályok betartására pedig talán amiatt is esélyes volna, hogy - ha jól tudom - a Vaskapu Takács Gábor, korábban polgármesteri jogkört is gyakorló alpolgármester, és Szabó Gábor önkormányzati tanácsadó érdekeltsége. Őket kérdezted nyilvánosan az ügyről? Szabó Gábor aktív fórumozó is a kerületi MSZP oldalon.
Jogilag az a helyzet a polgármester úr szerint is, hogy a vendéglátóhely csak bejelentési kötelezettséggel bír a nyitvatartással kapcsolatban. Az egyetlen hivatalos eszköz a zajszint mérés, amit nálunk is elvégeztek. A szakemberek szerint nem is lehetne müködési engedélyt adni ezekre a régi bérházakra mert a régi, lyukacsos téglák mint egy hangkürtőként még fel is erősítik a hangot. Persze le lehet szigeteltetni de annak tetemes költsége van, egyetlen ilyen helyről tudnak egyébként a Király utcában.
Mi már elköltöztünk abból a házból, csak a régi szomszédok hadakoznak, igy én már nem folyok bele ebbe a csatába. Megmaradt nekem a Rökk Szilárd utca, amiből sikerült egy forgalmas, zajos, büdös utcát csinálni, mint Európa Belvárosa. Ha ezzel kapcsolatban van ötleted, szivesen veszem, mert nagyon el vagyunk keseredve.
Utolsó kommentek