Járdán parkolni

Címkék: vélemény jog hivatal járda jkf

2010.02.01. 07:20

 Mióta átvette a kerékbilincselési feladatokat is a JKF, igyekeznek tájékoztatni a tisztelt nagyérdeműt a szabályokról. A legfontosabb kérdéseket megválaszolják, ami a bilincseléshez kapcsolódik - kár, hogy nem volt ott egy jogász, vagy legalább egy józan paraszti ésszel gondolkodó ember, akinek van némi szövegértési gyakorlata:

A megállás (és ezzel a várakozás) szabályait az 1/1975. (II.5.) KPM-BM Együttes rendelet 40.§. határozza meg. E szakasz (8) bekezdése a járdán történő megállás (és várakozás) részletszabályait mondja ki. 

Ezek: 
(8) A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha 
a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi
b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el, 
c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és 
d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg. 

a.) A járdán történő megállást vagy a parkolóhely tábla - a kiegészítő táblával, vagy pedig útburkolati jel engedheti meg. Ez alól de csak ez alól az egyetlen részletszabály alól a mozgássérült igazolvánnyal rendelkező gépkocsi kivétel akkor, ha az igazolvány a gépkocsi első szélvédője mögött, jól látható helyen van elhelyezve. 

Az útburkolati jel felfestésére, az Önkormányzat engedélye alapján az arra felhatalmazott szervezet jogosult. Mindez a terület közműtérképén szerepel. 

b.) Ez a jogszabály azokat a járműveket zárja ki a járdán megállás lehetőségéből, amelyeknek szélessége az átlagos személygépkocsiét meghaladja. 

c.) E pont megtiltja a 3 m-nél keskenyebb járdán törtnénő megállást, mert ott a jármű által szabadon hagyható szélesség kevesebb, mint 1,5 m

d.) A járdán egyáltalán nem állhatnak meg azok a járművek, amelyeknek bármelyik tengelyén mért tömege az 1 tonnát meghaladja. 
E szabály eleve kizárja a tehergépkocsikat a járdán megállás lehetőségéből. 

Ez a négy feltétel, ún. kognitív feltétel. Ez azt jelenti, hogy mind a négynek egyszerre kell teljesülnie ahhoz, hogy a megállás, és így a várakozás szabályosan történjék. 

A mozgáskorlátozott akkor is megállhat a járdán, ha azt sem jelzőtábla, sem útburkolati jel nem engedélyezi ugyan, de a másik három feltétel azért teljesül. 

KRESZ 40.§.(9): 
A járdán a mozgáskorlátozott személy (illetőleg az őt szállító jármű vezetője) járművével és a betegszállító gépjármű a (8) bekezdésben említett egyéb feltételek fennállása esetén akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg. 

 Forrás

(Kékítés tőlem)

Elsőre vitzes, de aztán ha belegondolsz, ez egy Hivatal, hivatalos tájékoztatás, a jogban járatlan embernek magyarázza el a szabályokat - így. Nem csodálkozom, ha nem tudják ellátni a feladatukat rendesen, ilyen jogértelmezéssel...

Szánalmas.

A bejegyzés trackback címe:

https://8ker.blog.hu/api/trackback/id/tr921713879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vicces az oldaluk is...a fórum linkje nem nagyon vezet fórumhoz. pedig ha valahol, itt tuti hasznos lenne. remélem csak kezdeti nehézség.
@rednose: kezdeti nehézség akkor lenne, ha az egész sezrvezet most alakult volna. Mármint a Közterület-felügyelet. De nem.
No engem ezért a "járdán parkolásért" büntettek meg a közterületfelügyelők 8ezer Forintra kepfeltoltes.hu/view/100201/6corr_www.kepfeltoltes.hu_.jpg (a piros Ford), fellebezés lehetősége gyakorlatilag nem létezik mert akkor automatikusan továbbmegy a feljelentés a rendőrségre, ahol már inkább 30ezer körülire módosul a bünti, ha nem adnak nekem igazat - inkább fizettem és kussolok. Az adott szakaszon mindenki fél kerékkel a járdán parkol (Szentkirályi utca Pázmány egyetemmel szemközti szakasz) mert máshogy nem lehet elférni az úton... Ebből következik, hogy gyakorlatilag a közterületfelügyelő kényekedve szerint szivathat, akár akkor is ha teljesen szabályosan parkolok...
@EyeMaster: lehet ott parkolni úgy is, h nem is állsz a járdán, ott lakom, látom rendszeresen, elférnek a közlekedő kocsik mellettük (tapasztalat).
Nekem azt mondták a nem túl segítőkész parkolóőrök,h a padkára állást még nem szokták büntetni, igaz,h te egy kicsit belógsz, de a 1,5 méter még így is megvan. Úgyhogy valszeg téged a kvóta miatt büntettek...
@rednose: hát, ez nem a kvóta, hanem nincs kijelölve a járda, tehát szabálytalan a felállás.
Meg kell nézni a cetlit, azon rajta van, melyik paragrafus melyik bekezdése alapján szabnak ki bírságot.
Ahogy nézem a képet, az egész sort meg lehet büntetni...
ez is igaz, én csak azt mondom, amit tőlük hallottam. ha csak a padkán vagy, nincs büntetés. a többiek nagyjából azért ott voltak, sztem ők azért nem kaptak (ha nem kaptak). lényeg,h ígyis úgyis mi szívjuk meg, szóval télleg kellene kijelölt hely...a környéken mindenhol van, fura,h pont itt nincs.
rednose "védelmébe" még annyit, hogy szinte nincs szint különbség a járda és az úttest között. Mivel az egyetem a bejárata előtt kiszélesítette a járdát, igy az építési engedéllyel együtt a szemközti oldalon a felfestést is meg kellett volna tenni a folyamatos közlekedés érdekében (lehet, hogy az lenne a megoldás, hogy mindenki az úttestre parkol? hátha a felháborodott autósok jobb belátásra ösztönzik az önkit?)!!!
A fiamat volt, hogy 12 óra alatt 2x büntették meg, mert nem hitték el, hogy este 10 és reggel 9 között nem mozgott a kocsival (minkét cédula rajta volt a kocsin).

Más: szeretném felhívni a figyelmeteket, hogy a Rökk Sz. utcában a postánál kicserélték a kiegészítő táblát és 16 óra helyet 19:30-ig tilos várakozni...Mivel itt előfordul, hogy 07:55-kor itt állnak és várnak, hogy ki billincselhetnek le mert 08:00-ig nem megy el (látom az ablakomból) vigyázni kell, nehogy 2 perccel elöbb parkolj le.
@EyeMaster: Szabálytalan voltál ezért jogos a büntetés. Az más kérdés, hogy ott mindenki így parkol és hogy vannak olyan utcák, ahol a járdán parkoló autók sokkal jobban akadályozzák a gyalogosforgalmat.
@kispista2: Bizony így van, a szabál az szabál. Megnyugtat a tudat, hogy velem ellentétben, vannak még olyan szavahihető emberek akik soha semmilyen szabályt nem szegtek meg, még a piroson sem mentek át soha.
Nagy baj lenne ha egyszer a gyalogosok, biciklisták is kapnának rendszámot, aztán záporoznának a csekkek, a térfigyelő kamerák felvételei következtében. De még megérhetjük.
Egyébként nem pártolom a szabálytalan autósokat, csak azzal van tele a hócipőm, hogy zéró tolarenciát látok az apró senkit nem zavaró szabálytalanságok (pl. EyeMaster esete)alkalmával, de ugyanakkor szabadon garázdálkodhatnak a másodiknak-harmadiknak megálló kigyurt BMW-ek, a forgalmat feltartva, vagy szabadon száguldoznak bömbölve a hangfrekvenciás elven működő járgányok, a többi erőszakos szuper vezetőről nem is beszélve.
Hiába a hatóságok élete is egyszerűbb a könnyebb ellenállást keresve.